Матеріали
учасника
першого (районного) туру
всеукраїнського конкурсу
«Учитель року -2017»
у номінації «Початкова освіта»
вчителя Томашгородської
загальноосвітньої школи I – II ступенів № 3
Яцутик
Галини Миколаївни
Оргкомітету
з проведення
першого (районного) туру „Учитель року – 2017”
Яцутик
Галина Миколаївна
(прізвище, ім’я, по батькові)
вчителя
початкових класів
(предмет)
Томашгородська
загальноосвітня
школа
I –II ст. №3
(найменування закладу)
Рівненська область,
Рокитнівський район
(область, район)
ЗАЯВА
Я, Яцутик Галина Миколаївна, даю згоду на участь у
першому (районному) турі всеукраїнського конкурсу „Учитель року – 2017” у номінації „Початкова
освіта”.
З умовами та порядком проведення конкурсу ознайомлена
і погоджуюсь.
Даю згоду на публікацію матеріалів у
періодичних та інших освітянських виданнях з можливим редагуванням.
„14” листопада 2016 р. Яцутик
Згода
на збір та обробку
персональних даних
Я, Яцутик Галина Миколаївна, паспорт серії МЮ № 068258, шляхом підписання цього тексту, відповідно до
Закону України „Про захист персональних
даних” від 01 червня 2010 року № 2297-VІ, надаю згоду
оргкомітету всеукраїнського конкурсу „Учитель року – 2017”
на обробку моїх персональних даних з метою забезпечення моєї участі в першому (районному)
турі всеукраїнського конкурсу „Учитель року – 2017” та заходах, що пов’язані з його проведенням.
Ця згода
надається на здійснення дій відносно моїх персональних даних, що будуть
необхідними або бажаними для досягнення зазначених вище цілей, а саме: збір,
систематизація, накопичення, зберігання, уточнення (оновлення, зміна),
використання, розповсюдження (передача), надання третім особам (Міністерству
освіти і науки України, Інституту модернізації змісту освіти та ін.).
„14”листопада 2016р. Яцутик
/ Яцутик Галина Миколаївна /
(підпис) (ПІБ)
Підпис Яцутик Галини Миколаївни
підтверджую
Директор ЗНЗ Корінь
/ Корінь Ірина Миколаївна/
(підпис) (ПІБ)
Томашгородська загальноосвітня
школа I –II ступенів №3
вул. Б.Хмельницького , 12, смт Томашгород,
Рокитнівський район,
Рівненська область, 34246, тел. 0(3635) 26 – 2 -24, е
–mail: tomash 3 @ukr. Net
Код ЄДРПОУ 25319056
ВИСНОВОК ПРО ПЕДАГОГІЧНУ
ТА МЕТОДИЧНУ ДІЯЛЬНІСТЬ
УЧАСНИКА КОНКУРСУ «УЧИТЕЛЬ РОКУ – 2017»
Оргкомітету першого
(районного ) туру
всеукраїнського Конкурсу
«Учитель
року – 2017»
Томашгородська
загальноосвітня школа I – II ступенів №3 представляє
Яцутик Галину Миколаївну,
вчителя
початкових класів Томашгородської ЗОШ I –II ступенів №3,
на
участь у Всеукраїнському конкурсі «Учитель року – 2017» у номінації «Початкова
освіта».
Яцутик Галина Миколаївна – вчитель вищої категорії,
працює в Томашгородській школі I –II ступенів №3 20 років. За час роботи зарекомендувала
себе як творчий , ініціативний учитель, який досконало володіє методикою
викладання предметів у початкових класах, використовує сучасні досягнення
методичної науки ,нові педагогічні технології, забезпечує умови для
досягнення учнями рівня підготовки
відповідно до вимог Державного стандарту початкової освіти.
Галина Миколаївна володіє інноваційними освітніми
методиками та технологіями, активно їх впроваджує в педагогічний процес.
Вчитель працює над науково – методичною проблемною темою «Розвиток творчого потенціалу конкурентоспроможної особистості через
впровадження педагогічних інновацій в
системі початкової освіти ». У своїй роботі використовує передовий педагогічний
досвід і досягнення психолого – педагогічної науки. Уроки проводить на високому
та достатньому методичному рівні.
Галина Миколаївна враховує індивідуальні особливості
кожного учня, здійснює диференційований підхід, виявляє та застосовує на уроках
внутрішньо предметні і міжпредметні зв’язки, ефективно поєднує фронтальну,
індивідуальну та групову роботу учнів. Вчитель спонукає молодших школярів до
самостійної пізнавальної діяльності. Широко застосовує на уроках наочні
посібники, ігрові ситуації. Формує в учнів навички діалогічного, монологічного
мовлення, каліграфічного письма, техніки читання та математичної кмітливості.
Часто на уроках створює проблемні ситуації, які спонукають учнів до самостійної
пошукової роботи, що сприяє глибокому засвоєнню програмового матеріалу.
Галина Миколаївна – член методичного
об’єднання
вчителів початкових класів, постійно займається самоосвітою, бере активну
участь у фахових конкурсах. У 2012 році стала дипломантом районного етапу
конкурсу – ярмарку педагогічної творчості в номінації «Початкова освіта» та
отримала сертифікат учасника обласного етапу конкурсу. В 2015 року вчитель провела для членів районного
методичного об'єднання вчителів 3 класів
родинне свято «Щасливо той живе, в кого
бабуся люба є».
Галина Миколаївна має високий творчий потенціал. У 2013 році вчитель стала
переможцем районного та обласного етапів конкурсу «Мій голос я віддаю на захист
природи» в номінації «Екологічна казка». Матеріали Яцутик Г.М. публікуються у
журналі видавництва «Основа» «Початкове навчання та виховання».
Велику увагу Галина
Миколаївна приділяє роботі з
обдарованими учнями. ЇЇ вихованці є постійними учасниками та переможцями
районних конкурсів. У 2014 році учениця 3 класу Петрова Катерина посіла III місце в районному етапі
Міжнародного конкурсу знавців української
мови імені П.Яцика, у 2015 році учениця 4 класу Царук Анна посіла III місце в
районному етапі Міжнародного конкурсу знавців української мови імені П.Яцика ,
ця ж учениця посіла I місце в II етапі
олімпіади “Юне обдарування-2016 »з української мови.
Галина Миколаївна , відзначається загальною культурою,
високими моральними якостями, користується авторитетом серед педагогічного
колективу, батьків та учнів школи.
Керівник методичного об ‘єднання
вчителів початкових
класів В. А. Григорчук
Анкета
учасника першого (районного) туру
всеукраїнського конкурсу „Учитель року – 2017”
у номінації «Початкова освіта»
1.
|
Прізвище,
ім’я, по батькові
|
Яцутик
Галина Миколаївна
|
2.
|
Дата
народження
|
12
липня 1977 року
|
3.
|
Домашня адреса з поштовим
індексом
|
34246, вул.Жовтнева, 18
смт.Томашгород,
Рокитнівського р-ну,
Рівненської обл.
|
4.
|
Мобільний
телефон
|
066-438-42-90
|
5.
|
Електронна
пошта
|
gggalina.@ ukr. net
|
6.
|
Освіта
(найменування вищого навчального
закладу, рік закінчення навчання, спеціальність за дипломом)
|
Рівненський
державний гуманітарний університет, 2004р.,
спеціальність
: початкове навчання
|
7.
|
Стаж
роботи:
загальний
|
20
років
|
педагогічний
|
20 років
|
|
8.
|
Місце роботи (найменування навчального закладу
відповідно до статуту), телефон з
кодом, електронна адреса
|
Томашгородська
загальноосвітня школа I-II ступенів №3,
Рокитнівської
районної ради,
Рівненської
області,
050-231-31-53,
tomash3@ukr. net
|
9.
|
Посада
|
вчитель
початкових класів
|
10.
|
Кваліфікаційна категорія
|
вища
|
11.
|
Звання
|
_______
|
12.
|
Державні, урядові нагороди,
відзнаки Верховної Ради України, відомчі заохочувальні відзнаки (рік
нагородження)
|
_______
|
„14”
листопада 2016 р. Яцутик /Г.М.Яцутик/
Інформаційна картка
учасника першого (районного) туру
всеукраїнського конкурсу „Учитель року – 2017”
у номінації «Початкова освіта»
Прізвище,
ім’я, по батькові
|
Яцутик
Галина Миколаївна
|
Місце роботи
|
Томашгородська
загальноосвітня школа
I –IIступенів №3
|
Посада
|
вчитель
початкових класів
|
Освіта
(найменування вищого навчального
закладу, рік закінчення навчання)
|
Рівненський
державний гуманітарний
університет,2004 рік
|
Самоосвіта
(за останні 5 років; очна,
дистанційна форма; рік проходження та найменування освітніх програм, курсів,
тренінгів тощо)
|
Курси
підвищення кваліфікаціїї вчителів початкових класів, (очна форма),2015 рік
|
Педагогічний
стаж
|
20
років
|
Кваліфікаційна
категорія
|
Вища
|
Звання
|
------------
|
Педагогічне кредо
|
«До
слова мудрим словом прихилися, де не ступнеш , знанням своїм ділися,
навчаючись, не дай думкам заснуть»(Фірдоусі)
|
Технології, методи та форми, що використовуються
у навчально-виховному процесі
|
|
Технології
інтерактивного , проблемного навчання, ігрові технології, технології
розвивального , особистісно зорієнтованого навчання,групові та індивідуальні
форми роботи, нестандартні методи,самостійні роботи
|
|
Автопортрет „Я – педагог і особистість”
(у формі есе)
|
|
Учитель…Великий
творець дитячих душ. Яке слово святіше від нього? Хіба що «мати».Саме вчитель
стоїть біля життєдайного невмирущого джерела, яке дає силу й натхнення, розум
і мудрість, породжує одвічний потяг до світла. Осяяний вічним покликом, несе
він світло й тепло, зігріває душі й серця дітей.
Учитель
– це не професія, це особлива місія, особливий склад душі й розуму, це
відповідальність, самовіддача, терпіння, примножені знаннями, майстерністю,
творчим потенціалом.
Я
щаслива, бо у мене є можливість знову і знову пізнавати цей незвичний світ
разом зі своїми учнями вже упродовж 20 років у Томашгородській ЗОШ
I
–II ступенів №3. На мою думку, це достатній відрізок часу для набуття власної
скарбниці творчих ідей, думок, практичних доробок для вчителя, який обрав фах
за покликанням, живе любов’ю до дітей, прагне самостійно
самовдосконалюватись. Ще на початку своєї діяльності збагнула, що основне
завдання педагога - підготувати дитину до життя і роботи в сучасному
суспільстві, навчити використовувати набуті знання, вміння, досвід у своєму
житті та житті своєї родини.
Свої
уроки будую так, щоб підтримувати стійкий інтерес до предмета, навчальну
активність, бажання творити й пізнавати нове , надаючи перевагу інтерактивній
моделі навчання .
Я
не просто «працюю з дітьми », я живу з ними, ділю радощі і печалі, успіхи і падіння,
не допускаючи фальші у відносинах. Діти зазвичай уявляють свого вихователя як
творця їх радості , здатного придумати щось нове, веселе і несподіване, і як
мудреця , який все знає і все вміє , і як захисника , готового захистити їх від бід і несправедливості, зла і образ, і
як арбітра, який розсудить по совісті.
Сьогодні
суспільство висуває перед учителем нові вимоги. Сучасний учитель – це
організатор діяльності на уроці, учитель – дослідник, науковий керівник
учнів. Я прагну йти в ногу з часом і відповідати тим вимогам , які ставить
переді мною XXI століття.
|
|
Посилання на персональний
Інтернет-ресурс (за наявності)
|
galinayatsutyk. blogspot.com
|
Експертний висновок
теми «Текст» підручника для 3 класу ЗНЗ
з навчанням українською мовою
«Українська мова»
( автор М. С. Вашуленко, О. І.
Мельничайко, Н. А. Васильківська)
1.Відповідність змісту теми підручника
навчальній програмі з предмета
Навчальний
матеріал за змістовим наповненням відповідає Програмі для 1 – 4 класів ЗНЗ із
навчанням українською мовою з урахуванням змін, затвердженим наказом МОН
України від 05.08.2016 № 948 за усіма освітніми лініями – мовленнєвою, мовною,
соціокультурною, діяльнісною та за тематикою навчальних текстів і ситуацій. Тема
складається з 3 параграфів.
Підбір завдань і вправ зорієнтовано на забезпечення
базових компонентів змісту освіти навчального предмета. Вони мають реальний
потенціал щодо забезпечення зафіксованих у програмі вимог до рівня навчальних
досягнень учнів: слухати і розуміти текст, аналізувати його, складати
монологічні висловлювання різного типу, читати, застосовувати вивчені правила
на практиці, володіти поняттям «текст».
Зміст теми направлений на реалізацію основного
методологічного принципу програми – комунікативності та методичних принципів:
домінуючої ролі вправ, обумовленості мовленнєвої діяльності заданою тематикою
навчальних текстів і ситуацій, врахування знань, отриманих на уроках
української мови.
2.Чіткість
структурування навчального матеріалу у змісті теми. Раціональність розподілу
тексту на основний і додатковий. Побудова, структура, мова текстів
Тема
«Текст» підручника чітко структурована, містить 3 параграфи.
Апарат організації засвоєння навчального матеріалу
містить систему вправ, завдань некомунікативного, умовно-комунікативного,
комунікативного спрямування, репродуктивного та продуктивного характеру. Автори пропонують різні
види роботи на уроці, які допоможуть реалізувати навчальну, розвивальну,
виховну мету: робота в парах, рольові ігри, інсценізація, тренувальні вправи,
аналіз тексту, творчі роботи, система післятекстових завдань тощо. Навчальний матеріал, завдання і вправи
підібрано таким чином, щоб досягти реалізації внутрішньопредметних (опора на
раніше вивчене) , міжпредметних (українська мова, літературне читання,
природознавство) зв’язків. В
темі наявні довідкові матеріали: рубрики «Пригадай», «Слово про слово»,
підказки, правила.
3.
Характеристика науковості викладу навчального матеріалу
Пропонований
у темі підручника навчальний матеріал відповідає встановленим у лінгвістичній
науці положенням. Процес формування мовних понять і уявлень учнів забезпечено
науково точними означеннями, термінологією, прийнятою в науці, повнотою
розкриття сутності об’єкту вивчення. Запропонований матеріал відповідає
принципу науковості.
4. Практична спрямованість навчального
матеріалу, зв’язок його з життям. Реалізація особисто зорієнтованого,
компетентісного, діяльнісного підходів
Запропоновані
авторами матеріали мають практичну спрямованість.
Система завдань, тексти, підібрані авторами для
ознайомлення та аналізу, мають потенційні можливості щодо формування здатності
учнів використовувати здобуті знання на практиці.
Тексти, наповнені цікавою і корисною для
третьокласників інформацією (життєві ситуації та шляхи їх вирішення, відносини
у сім’ї, у школі, здоровий спосіб життя, культура поведінки).
Автори пропонують учням відповідні прийоми: самостійну
роботу, роботу в парах, рольові ігри. Це забезпечить можливість не тільки
оволодіти навичками мовної, мовленнєвої діяльності, але й певною мірою адаптує
учнів до сучасного та майбутнього дорослого життя, послужить формуванню
комунікативних і соціокультурних умінь і навичок учнів.
5. Наявність засобів диференціації,
індивідуалізації та персоналізації навчальної діяльності
Тема підручника
містить матеріал, достатній для здійснення диференційованого навчання учнів з
різними навчальними можливостями.
Для організації навчальної діяльності учнів з різними
здібностями і навчальними можливостями автори пропонують систему творчих робіт,
вправи для повторення, в тому числі і поглибленого, завдання змагального
характеру: хто краще, хто швидше; рубрики «Правильно вимовляй і пиши»,
довідкові матеріали: довідки, поради щодо виконання окремих вправ і завдань, плани
та схеми розбору, зразки виконання.
Підбір текстів і вправ мовної та мовленнєвої лінії
передбачає можливість самостійного перерозподілу вчителем навчального
матеріалу, враховуючи рівень підготовки учнів.
6.
Відповідність змістового наповнення віковим особливостям учнів 3 класу
Відібраний навчальний матеріал відповідає віковим
особливостям третьокласників. Матеріал доступний – як у теоретичному, так і в
практичному змістовому наповненні.
Поділ теоретичного матеріалу на окремі логічно
завершені одиниці – блоки та підбір до кожної з них матеріалу для вироблення
практичних умінь та навичок допоможе значно спростити процес самостійного
засвоєння нових понять і положень.
Тексти та
матеріал теоретичної частини містять нормативну кількість нових термінів і
суджень.
Пояснення до нових понять вичерпні, з достатньою
кількістю прикладів. Наявні поради, інструкції щодо виконання окремих завдань,
завдання для самоперевірки та повторення.
Мова підручника чітка, відповідає нормам сучасної
літературної мови.
Матеріал, пропонований авторами, викладено на
доступному рівні, учні можуть успішно користуватися підручником для
самостійного навчання (учні з невисокими навчальними можливостями – за умови
диференціації завдань).
7. Мова
викладу навчального матеріалу
Мова викладу
навчального матеріалу в підручнику точна, лаконічна, зрозуміла для учнів.
Навчальні тексти характеризуються чіткістю побудови, очевидністю логічних
зв’язків між їхніми частинами, доступністю лексичного наповнення.
Частина завдань
та текстів, запропонованих авторами, носять діалогічний характер, наявні
звертання до читача, спонукання його до співпраці, до активної навчальної
діяльності на уроці: рольові ігри, робота в парах та інші прийоми.
8.
Забезпечення виховної, здоров’язбережувальної та розвивальної функції
Тексти,
ілюстрації мають високий потенціал щодо позитивного впливу на формування в
учнів справжніх життєвих цінностей, почуття патріотизму, національної
самосвідомості, високих моральних якостей, переваг здорового способу життя,
естетичних смаків, екологічної культури. Навчальний матеріал доступний та
коректний відносно впливу на почуття школярів.
9.
Спрямованість завдань на розвиток логічного мислення, пізнавального інтересу,
інтелектуальних та творчих здібностей
Навчальний
матеріал теми спрямовано на розвиток творчих здібностей учнів, навичок
самоосвіти. Це забезпечується як змістовим наповненням текстів, вправ, так і
прийомами, які пропонуються: рольові ігри, робота в парах, інсценування,
лінгвістичні ігри, творчі роботи, тести, робота науково-дослідницького
характеру (реферат).
На мотивацію навчальної діяльності учнів, розвиток
інтересу до предмета спрямовано систему текстів, що пропонують обговорення та
різні моделі вирішення окремих ситуацій, які потім учні зможуть перенести до
реального життя. Діалогічність навчального матеріалу формує комунікативні
навички школярів.
10.
Ефективність апарату засвоєння знань
Вміщені в підручнику завдання складають дидактично
доцільну систему , яка в основному може забезпечити передбачені програмою
освітні результати.
Можливості для здійснення диференційованого навчання
забезпечуються підбором відповідних завдань, рубрик, додаткових засобів
засвоєння матеріалу. Система завдань
логічно вибудувана і включає вправи на повторення, засвоєння, практичне використання
отриманих знань.
Система післятекстових завдань сприятиме формуванню комунікативних навичок.
Робота з таблицями (в тому числі і з порівняльними), схемами, сформують уміння
класифікувати, узагальнювати, порівнювати. Основної вимоги програми –
інтегрування мовного і мовленнєвого матеріалу при складанні підручників – в
основному дотримано.
Раціональне поєднання завдань репродуктивного і
творчого характеру забезпечить реалізацію головного принципу програми –
комунікативності. На виявлення результатів навчання дібрано систему завдань
контролюючого характеру (в тому числі і домашня робота).
11.
Відповідність матеріалу підручника віковим особливостям учнів
Навчальний
матеріал теми підручника доступний, відповідає віковим особливостям учнів 3 класу.
У передмові наявні поради щодо того, як працювати з
підручником, як користуватися рубриками, які допомагають орієнтуватися в змісті
навчального матеріалу. Автори пропонують пам’ятки, інструкції, завдання для
самоконтролю.
12. Дидактична
доцільність ілюстративного матеріалу
Ілюстрації – це найслабше місце теми. Автори
пропонують близько 8 ілюстрацій на 16 сторінках навчального матеріалу.
Майже відсутні
ілюстрації на українську тематику.
Опис досвіду Яцутик
Галини Миколаївни
Тема: Розвиток
творчого потенціалу
конкурентноспроможної
особистості через впровадження
педагогічних інновацій в системі початкової освіти
Актуальність досвіду
Зумовлюється концептуальними положеннями та
державними вимогами реформування освіти в Україні, спрямованими на становлення
особистості учня, розвиток його здібностей і обдарувань.
Перед
собою накреслюю такі шляхи реалізації:
-
сприяти
виконанню завдань національної доктрини розвитку освіти;
-
впроваджувати
в практику новітні педагогічні технології;
-
розвивати
креативний потенціал;
-
розвивати
культуру мовлення;
-
забезпечувати емоційне задоволення під час навчання;
- поєднувати
індивідуальні та колективні форми навчання.
Я припускаю, що використання інноваційних
технологій сприятиме формуванню творчої особистості школярів.
Теоретична основа досвіду
Проблема
творчості знайшла відображення в багатьох науках. Вона органічно пов’язана з
творчими здібностями. Проблема творчих здібностей розглядається вченими:
О.Н.Леонтьєвим, С.Л.Рубінштейном, В.О. Крутецьким, В. О. Пономарьовим,
В.О.Моляко. Фундаментальну практичну і теоретичну розробку проблема здібностей
одержала в працях С.Л. Рубінштейна. Більшість авторів (Д.Б. Богоявленська, Н.В.
Кичук, С.О. Сисоєва, Н.В.Кузьмина, В.І. Андреєв) розглядають творчі здібності
як індивідуально- психологічні здібності людини, що відповідають вимогам
творчої діяльності.
Сутність досвіду :. У національній
доктрині розвитку освіти у ХХІ столітті зазначено: «Головна мета української
системи освіти – створити умови для розвитку і самореалізації кожної
особистості як громадянина України…», а Закон України «Про загальну середню
освіту» стверджує: «Завданням загальної середньої освіти є формування
особистості учня, розвиток його здібностей і обдарувань». Тому у сучасній школі
весь навчально-виховний процес спрямований на формування духовного світу
особистості, розкриття потенціальних можливостей та творчих здібностей учнів.
Розв’язання цього завдання можливе лише за умови, коли навчально-виховний
процес буде будуватися відповідно до потреб особистості та індивідуальних
можливостей дітей, зростанні їх самостійності і творчої активності. Позитивним
аспектом у розв’язанні даного питання є запровадження нових освітніх
технологій, спрямованих на всебічний розвиток дитини, застосування методів, що
активізують творчу діяльність учнів у навчанні.
Підвищуючи
рівень знань школярів , намагаюсь навчити їх орієнтуватися в широкому спектрі
сучасних інноваційних технологій. Прагну розвивати дитину в цілому як
особистість , навчаю її працювати творчо, обґрунтовувати міркування. У своїх
висловлювання ж учні використовують такі вирази «Я вважаю», «На мою думку».
Велику увагу приділяю написанню диктантів. Однак при цьому використовую іх
творчо і не зводжу роботу до орфографічних дій. Це передбачає пояснення
етимології слів, тлумачення їхніх
значень, добір синонімів.
Привчаю дітей до
самоконтролю і взаємоконтролю. Здійснюю диференційований та індивідуальний
підхід до учнів. Для цього використовую різнорівневі завдання з предмета.
Щоб розвивати творчо
особистість використовую , як традиційні , так і інтерактивні форми роботи. Це рольові та
пізнавальні ігри, життєві ситуації. Враховуючи психологічні особливості учнів
та рівень їхньої готовності до спілкування. Застосовую інтерактивні технології
навчання, розпочинаю з роботи в парах.
Гру «Мікрофон» застосовую для актуалізації знань та підбиття
підсумків. Із четвертого класу пробую такий вид роботи ,як дискусію. Під час
такої роботи діти показують повну розкутість: наводять приклади, сперечаються.
Роботу в групах
використовую при вирішенні складних
проблем,що потребують колективного роздуму.
До уроку готую творчі
завдання – головоломки, проблемні запитання, які вимагають творчого мислення.
Діти виступають у ролі пошуковців, дослідників, співбесідників.
В процесі роботи над
даною проблемою , я дійшла висновку , що активна ігрова діяльність на уроках , реалізація творчих задумів ,
впровадження новизни, підвищує рівень мотивації навчальної діяльності учнів.
Результати досвіду
Досвід з розвитку
творчого потенціалу конкурентоспроможної
особистості на мою думку , є результативним. Тому що мої учні із задоволенням беруть участь у районних та обласних
конкурсах.
Вони неодноразово брали участь у міжнародних конкурсах
«Кенгуру», «Гринвіч», у районному конкурсі імені Петра Яцика, мають призові
місця.
У 2016 році моя учениця
була конкурсанткою у обласному конкурсі «Юне
обдарування».
Науково – методична діяльність
Моя робота як учителя не
вичерпується навчанням і вихованням учнів, займаюсь також і науково- методичною роботою. Видала
методичний посібник «Перші кроки до школи». Взяла участь у районному конкурсі – ярмарку педагогічної творчості в
номінації «Початкова освіта». У 2013 році здобула перемогу у Всеукраїнському
конкурсі «Мій голос віддаю на захист природи» у номінації екологічна казка «Пригоди
електричної лампочки».Була нагороджена Грамотою районної ради, Грамотами райдержадміністрації.
Роль позакласної роботи у реалізації науково –
методичної проблемної теми
Важливою у процесі
формування розвитку творчого потенціалу особистості є позакласна робота. Виховна
робота здійснюється на народознавчих засадах.
Проводжу відкриті
виховні години, де і діти і батьки
розкривають всю сутність своїх творчих задумів, реалізовують свої
акторські здібності.
Були проведені виховні
заходи «Українські вечорниці», родинне свято «Щаслива родина – щаслива дитина»,
«Прощавай початково школо».
Проводячи батьківські
збори, розглядаю питання , які хвилюють батьків під час навчально – виховного
процесу.
У класі діє гурток «Джерело»,де
діти вчаться римувати, складати вірші, відтворювати обряди , традиції свого
народу.
Працюючи над науково
–методичною проблемною темою керуюсь основними засадами розвивального навчання
(автори – Д.Ельконін, В.Давидов), особистісно –орієнтованого(автори – О.Савин,
С.Подмазін), колективного ( автори – Н.Бібік, Л.Качина), інтерактивного (автори
– О.Пометун).
Щоразу , переступаючи
шкільний поріг думаю, як краще провести урок, щоб слово дійшло до розуму і
серця кожної дитини. Глибоко усвідомила, що важливо не лише навчити учнів
писати. Читати і рахувати, але й
вплинути на їх творчий потенціал. Сьогодні , як ніколи , сучасних, креативних,
глибоких знань потребує життя.
Моя місія, як вчителя
полягає в тому, щоб ростити вихованців небайдужими, духовними, творчими людьми.
Використана література:
1.
Серапулова Є.
Виховання обдарованої дитини // Початкова школа.- 2000.- №2.- с. 3 -5.
2.
Чернишова Д. Організація роботи з обдарованими
учнями // Обдарована дитина.- 2001.- №7.- с. 4 -7.
3.
Юхимчик М. Розвиток творчих здібностей
молодших школярів // Початкова школа.- 2005.- №6.
4.
Голуб Т. Виховуємо обдарованих дітей.// Завуч .-
2004.- №22.- с.11-12.
5.
Климчик М. З
досвіду роботи з обдарованими дітьми // Директор школи .- 2003.- №42
(282).- с.8 -10.
6.
Лозова В..І. Поза
навчальна пізнавальна діяльність та вплив на формування особистості школяра//
Управління школою.- 2003.- №10 (22).-с. 16- 22.
7.
Рудіна О.
Талановиті учні : підходи до навчання та виховання//Директор школи
.-2003.-№42(282).-с. 6-8.
8.
О.В.Стрібна. Інтерактивні методи навчання в
практиці роботи початкової школи. Х.Основа .- 2007.- с.5 - 13
Щаслива родина –щаслива дитина
Родинне свято
Тема. Щаслива родина – щаслива дитина.
Мета. Формувати у дітей почуття поваги та вдячності до батьків; домогтися, щоб учні усвідомили потребу збереження честі сім’ї; учити осмислено творити добро; розвивати пам’ять , образне мислення, пізнавальні інтереси учнів ,уміння виразно читати вірші; збагачувати словниковий запас ; виховувати шанобливе ставлення до всіх членів родини; формувати ціннісне ставлення до сім’ї.
Матеріали до виховної роботи: молитва за батьків, вірші, пісні, інсценізація, усмішки, балада, родинний експеримент, конкурси, прислів’я, вислови.
Обладнання: фото із сімейного архіву, зображення серця, музичний запис, колбочки.
Хід проведення
Вчитель. Яка хороша нині днина –
Зібралася уся родина.
Так, так, - саме родина. Я не помилилась, бо ми, всі присутні , - це одна велика родина. Ми родина від того часу, як пролунав для нас перший дзвінок, з тих пір, як вперше ви переступили шкільний поріг. Породичала нас усіх школа і цей клас. І сьогодні ми проведемо родинне свято «Щаслива родина – щаслива дитина». Нічого немає в світі дорожчого для людини, ніж його сім’я. Прекрасно, коли в сім’ї панують мир і злагода, взаєморозуміння й повага, кохання і вірність, тепло й затишок. Стосунки , які складаються в сім’ї знаходять своє відображення в їхніх дітях. Батько і мати у дитячій долі – це два сонця гарячих, що зливаючись, підсилюють та доповнюють одне одного, зігріваючи все навколо любов’ю, теплом і радістю.
Учень. У рідній школі свят багато:
І музика лунає, і дитячий спів,
Та в нас сьогодні особливе свято,
Його проводимо на честь своїх батьків.
Учень. Хліб підносим вам і сіль,
На біленькім рушничкові,
До землі аж б’єм поклін,
Щоб завжди ви були здорові.
Молитва за батьків.
Учень. Наші мами, наші тата,
Ми вітаємо Вас на святі,
Ми Вас любим щиро – щиро
Вам бажаєм щастя й миру.
Учень. Ви нас теж любіть , рідненькі.
Бо ми – діти дорогенькі.
Хочем бути на Вас схожї
І , як Ви, такі ж хороші.
Хай же наше добре слово
Розквітає веселково.
Учень. Рідна мамо, живи.
Рідний батьку, живи!
Найдорожче для мене
На світі – це Ви.
Свою славу дзвінку,
Своє щастя й біду
Принесу на поріг,
Вам до ніг покладу.
Учень. Дорогі мамо й тато!
Хай кожен ранок у житті
Приносить лиш удачі.
Всього найкращого та благ
І радості у хаті
Хай наша матір Божа
Вас охороняє,
А Господь Бог
З неба щастя посилає.
Учень. Погано без тата,
Ще гірше – без мами!
Люблю я матусю
І тата так само.
Кажемо спасибі,
Рідні тата, Вам,
І бажаєм щастя
Ми своїм батькам.
Учень. Ми часто у житті
Звертаємось до мами.
Любові , тепла
Не висказать словами,
Бо кожна мама-
Роду берегиня,
А тато – це опора,
Приклад та сім’ї надія.
Пісня « Батько і мати»
Вчитель. Батько у нашій уяві – це образ сильної, сміливої і мудрої людини. Це фундамент сім’ї. Батько – це постійний взірець для сина. Від нього він має навчитися вести домашнє господарство, радитись, вчитись поважати свою дружину.
Учень. Батьку любий, тату милий.
Нинішньої днини
Ти від нас прийми щиренький
Дар на ці гостини.
Цей дарунок – тепле слово,
Щире побажання.
Щоб прожив багато літ,
Не зазнав страждання.
Щоб усе тобі вдавалося,
Щастя не минало.
Щоб твоє велике серце
Смутку не зазнало.
Щоб ти вивів нас у люди
Та втішався нами.
Щоб гордитись міг своїми
Донями й синами.
Учень. Навчи мене тату,
Жити на світі.
Сонцю усміхатись,
Ранку радіти.
Навчи мене тату,
Життя розуміти.
Щоб в радості, в горі
Людиною лишитись.
Конкурс для тата «Впізнай зошит своєї дитини»
Учень. Засвічу я свічку,
Щоб яскраво горіла.
Бо я дуже хочу,
Щоб мої тато й мама
Довго, довго не старіли.
Учень. Засвічу я свічку
Хай вона яскраво горить,
Мої рідні
Хай у Вас нічого не болить.
Вчитель. Діти, немає нічого на землі вічного. Не вічні і наші рідні. Минає час і ми прощаємося з ними. «На все Божа воля» - кажуть у народі. І не гоїться рана . Лише притупляється біль. Є у нашому класі дитина , тато якої уже пішов у вічність. Згадаймо його добрим словом.
Учень. В серці не гоїться рана,
Душу біда напекла
Тату, чого ж ти так рано
З дому навіки пішов.
Йду за село , де калина
В ноги вклонюся тобі
Спогад за спогадом лине
Я коло тебе в журбі.
Вчитель. Пом’янімо покійного тата хвилиною мовчання. Але життя продовжується і, як говорять у народі, живі думають про живе, отож повертаємось до нашого свята.
Як би и не цінували батьківську любов, як ми не оспівували, але їй неможливо дотягнути до святої материнської любові. Мама – це джерело життя на землі.
Учень. Найкращі дні для наших матерів –
Це дні, коли щасливі їхні діти.
Від нас залежить , скільки днів таких
Ми можемо для них зробити.
Пісня «Тільки мама »
Інсценізація «Розкажи мені мамо»
Син. Розкажіть мені, мамо, про вишні,
Їх було так багато в саду.
Мама. Були , сину, морози невтішні,
А вони кого хочеш зведуть.
Син. Розкажіть мені, мамо, про зорі
Чи такими були і колись?
Мама. А той , сину, хто виріс у горі-
Не часто на зорі дививсь.
Син. Розкажіть мені, мамо, про долю,
Чи людині підвладна вона?
Мама. Наша доля, мій сину, як море-
Той пливе лиш, хто має човна.
Син. Розкажіть мені, мамо, про роки,
Чи спливають помітно вони?
Мама. Роки сину, помітні допоки
Матерів пам’ятають сини.
Балада про матір
Учень . Дарунків, золота не маєм,
Щоби до ніг тобі зложити,
Однак тут спільно присягаєм.
Що доки будемо ми жити
Любов сердець своїх маленьких
Дамо тобі, кохана ненько.
Конкурс «Чи знаємо ми один одного»
Пісня « Батьки мої»
Вчитель. А щоб ви не нудьгували , вам діти смішинки приготували.
Смішинка 1 Чом я не хазяйка,
Чом не господиня?
Сім днів хату не мела
Печі не топила.
Ідуть люди з поля ,
Ідучи сміються,
Що у мене в подушках
Ворони несуться.
Не смійтеся, люди,
Якось воно буде!
Я ворону поскубу-
Ще й перина буде.
Смішинка 2 Закортіло татусеві
Перевірить сина
І дізнатись, як встигає
У школі дитина.
- Що стоїш? Що, боїшся?
Підійди до мене,
Дай – но мені швидко зошит –
І неси щоденник.
Подивився у зошити-
Що й казать не знає:
Одна двійка з –за другої
Звідти виглядає.
Подивився у щоденник-
І в наступ на сина:
- Та у тебе тут із співів
«Добре « і «Відмінно»!
- Ах, ти , -кричить _, лобуряко,-
І паска знімає.-
У зошитах повно двійок,
А він ще й співає.
Родинний експеримент
Вчитель. Моя ластівка, моє сонечко, моя квіточка, моя донечко. Ну кого ще може назвати так мама? Донечка в сім’ї – це її окраса, її щастя й багатство. Всі у цьому переконаєтесь, коли почуєте слова мами..
Мама. Донечко рідненька,
Квіточка ніжненька,
Я молюсь за тебе
Як і кожна ненька.
Я прошу у бога
Здоров’я міцного.
Щоб тобі прислав він
Щасливу дорогу.
Щоб в житті ніколи
Ти горя не знала,
І щоб твоя доля
Цвіла –процвітала.
Побажання від батьків
Любі діти, милі діти,
Виростайте наче квіти!
Білозубі, чорноброві,
Виростайте ви здорові!
Чуйні серцем, чесні, щирі,
Виростайте в дружбі й мирі!
І на радість всій родині,
І на славу Україні!
Вчитель. На цьому наше родинне свято завершується. Дякую всім, хто відгукнувся і відсвяткував його з нами. Хочу побажати всім – дорослим і дітям – завжди пам’ятати про тих, хто дав нам життя. Тож бережіть батьків, діти, будьте їхньою опорою та надією! Бажаю вам усім любові від батьків, поваги від дітей, а щастя й здоров’я від Бога.
Хай же будуть ваші руки сильними, а душі зрячими. Хай поруч з матір’ю завжди йтиме батько. Хай кожна дитина, яка приходить у цей світ , матиме ці два крила не за для того, аби літати, а щоб упевнено ходити по землі.
Не заздріть люди, ви нікому
Ні славнозвісним , ні багатим
Хай заздрить серце тим і тому
Кого на стежці біля дому
Чекають, батько й мати.
Перелік використаних джерел
1. Мудрість народна. /Авт. –упор. Н.О.Непорожня.- Київ: Видавництво «Дніпро», 1975.-192с.
2. О.І.Білецька., Н.Н.Кінасевич. Фрагменти з книги «Виховуємо особистість». – Тернопіль. Навчальна книга- Богдан, 2011.-167с.
3. Шкільний співаник.- Київ « Музична Україна»,1991.- 224с.
4. Н.Гавриш., Г.Ситник «Технології формування ціннісного ставлення до історичних, культурних і духовних надбань рідного краю.» - Рівне: Методичний посібник, 2009.- 86с.
Тема. Спільнокореневі слова. Корінь слова.
Мета : формувати в учнів уміння добирати спільнокореневі слова, виділяти їх з тексту, визначати корінь слова, збагачувати словниковий запас; розвивати мовне чуття, мовлення; виховувати повагу до людей різних професій, шанобливе ставлення до природи.
Обладнання: таблиця, тлумачний словник, картки, казка, малюнки, кольорові картки із завданням.
Тип уроку : урок – дослідження, ділова гра.
Методи і прийоми : пояснення, гра, робота в групах, інтерактивні вправи.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Психологічна налаштованість.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Шановні колеги! Я рада вас вітати у науковому центрі. Сьогодні ми проведемо дослідницьку роботу над словом. Визначим найкращу мовознавчу лабораторію. Одразу хочу наголосити , що за результатами наших експериментів сьогодні будуть спостерігати всесвітньо відомі науковці. Привітайте їх. Усі на місцях? Працювати готові? Отже, робочий день у науковому центрі «Слово »починається.
ІІІ. Робота над повторенням й узагальненням.
Чи всім вдалося з експериментом над домашнім завданням?
1. Перевірка роботи.
Пригадаймо наші надбання про будову слова.
Метод « Експрес – опитування»
Зверніть будь паска увагу на таблицю.
1. Яка частина слова називається закінченням?
2. Що потрібно зробити , щоб знайти закінчення?
3. Що називають основою слова?
4. З яких частин складається основа?
Проблемна ситуація ( у корені закладене основне значення слова)
5. які слова називають спільнокореневі?
Пам’ятка. Спільнокореневі слова мають дві ознаки:
спільну частину
спільне в значенні
IV. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні ми продовжуємо досліди із теми «Будова слова»
Наші завдання:
- навчитися добирати спільнокореневі слова;
- визначати корінь слова;
- збагатити словниковий запас слів;
- удосконалити вміння працювати в групах.
Отож, бажаю вам успіхів!
V. Робота над темою уроку.
Відкрили свої зошити і запишемо пароль доступу до сьогоднішньої інформації.
Колеги, а чи замислювалися ви коли , що означає слово пароль, експеримент, лабораторія.
Скористаємось послугами довідкового бюро.
1. Робота з тлумачним словником.
2. хвилинка каліграфії.
Лл лн лм ла лабораторія
Рот, літо, бір, торт.
3. Робота з підручником.
Розпочнемо пошукову роботу, звернемося до підручника с. 70, впр.154- вибіркове списування
3. Робота в групах – лабораторіях.
Від кожної групи учень біля дошки , інші працюють із завданням на картках.
1 картка
Поєднайте стрілочками спільнокореневі слова.
Носик житній
Життєвий носій
Жито носовий
Носити водій
2картка
Поєднайте стрілочками спільнокореневі слова.
Синівський синій
Водити водний
Водиченька синочок
Синька водій
Після такої важкої праці необхідно відпочити. Оголошую перерву!
VI.Релаксаційна пауза.
Заплющте очі, вдихніть аромат і уявіть себе у найкращому місці на землі. Ц е велика квітуча галявина , на якій зелена – зелена трава. Ви відчуваєте , як тіло огортає ранкова прохолода. Повіває ніжний вітерець. Серед цього буяння природи ви відчуваєте , як у вас вливаються нові сили. Я бажаю вам добра, любові, натхнення працювати далі.
VI. Проблемна ситуація.
Казка « Родичі»
1. Слухання казки.
2. Відповіді на питання.
Не всі спільнокореневі слова є споріднені. Значення слова різне. А чи доводилося вам зустрічатися із родичами тітки гусінь. Хочете познайомитися( перегляд малюнків метеликів)
Творча робота ( с.70 , впр.153)
VII. Інтерактивна вправа «Броунівський рух»
Рожеві –визначити корінь: медовий, мед, медяник.
Блакитні –дібрати спільнокореневі слова ; ліс –
Жовті – визначити корінь : зерно, зернятко, зернина.
Салатові – дібрати спільнокореневі слова : дуб -
IX. Підсумок уроку. Рефлексія.
Наша зустріч добігає кінця. Всі думки були слушні. Найкращі мовознавці на сьогодні …… вони отримають оцінки. Чекаю на зустріч, ваше домашнє завдання с.71, вправа155.
Дозвольте взяти у вас інтерв’ю відносно нашого уроку.
Вправа «Мікрофон»
-Чи отримали ви задоволення від того , що стали справжніми науковцями?
- То які слова називаються спільнокореневі?
- Чи всі спільнокореневі слова є спорідненими?
Ви багато працювали, і я бачу у ваших очах, що ви стали розумнішими, кмітливішими.
Дякую за цікаві дослідження і на завершення нашої співпраці пропоную гру «Так чи ні»
Тема. Д. Павличко «Птиця», « Мрія». Прислів’я.
Мета. Збагатити знання учнів про поетичну творчість
Д. Павличка; удосконалювати уміння інтонувати вірші; визначати головну думку; розвивати уміння формувати оцінні судження; розкрити красу дитячих вчинків; сприяти вихованню людяності, любові до природи.
Обладнання: грамзапис пісні «Два кольори», записи на дошці, паперовий птах, картки, таблиця, розрізані прислів’я.
Інтеграція: природознавство, музика, розвиток мовлення, фізична культура, етика, естетика.
Тип уроку: інтегрований.
Методи і прийоми: інтерактивні вправи, презентація, робота в групах, гра , пояснення, творча робота.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
1. Емоційна налаштованість.
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він зимовий та цікавий
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям до гостей,
Усміхнімося і промовимо «Добрий день!»
Розпочнемо наш урок я бажаю, щоб робота на уроці принесла вам нові знання, а нашим гостям приємні враження.
Тому.. Всі. Красиво читаємо !
Чітко відповідаємо !
Мову свою розвиваємо !
2. Реклама уроку.
-Яким має бути наш урок?
Урок має бути:
|
Ми будемо:
|
цікавим
|
уважним
|
незвичайним
|
зосередженим
|
навчальним
|
активним
|
3. Складання плану уроку.
Розташуйте прислів’я в порядку , щоб відобразити нашу роботу на уроці.
- Хто багато робить, той і багато вміє;
- Зробив діло – гуляй сміло;
- Добрий початок – половина роботи.
Отож часу не гаймо до роботи приступаємо.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Давайте пригадаємо з творчістю якого поета ми познайомилися минулого уроку. Вашим помічником буде вправа «Доповни речення»
1. Повторення біографії Д. Павличка.
З’єднати частини речень.
Народився Д. Павличко імені Т. Шевченка
Почав писати «Любов і ненависть»
Перша книга його поезій в дитинстві
Друкувався в журналі на Івано - Франківщині
Нагороджений Національною премією «Барвінок»
2. Літературний концерт поем.
Конкурс вивчених віршів. Двоє учнів розповідають в особах.
Оцінити 4 учнів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми продовжуємо збагачувати знання про поетичну творчість Д. Павличка. Ви заглянете у світ чарівної природи – птахів.
Учень поринув у світ « Орнітології» - це наука , що вивчає птахів і підготував короткий виступ про наших пернатих друзів.
Презентація про птахів.
IV. Удосконалення читацьких знань.
1. Прочитати анаграми з таблиці.
2. Гра « Хто так співає? – поєднати.
- На які дві групи можна поділити цих птахів?
- Чи можна уявити півня й індика, які живуть на волі? Чому?
- А як почувається пташка, яка звикла жити на волі, у клітці?
V. Повідомлення теми і мети уроку.
Відповідь на це питання дає нам поет Д. Павличко. Мовою серця птахів він говорить у своєму вірші, що неволя – це зло. І своїми
добрими, щирими словами він намагається відігнати зло від кожної людини.
VI. Опрацювання вірша Д. Павличка «Птиця».
1. Виразне читання вірша вчителем.
- Чи сподобалось птиці бути в неволі?
2. Словникова робота.
3. Повторне читання вірша вголос.
Гра «Птах» . Читає учень , на парту якого сіла пташка.
4. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
- Як хлопчик ставився до птиці? Доведіть словами з тексту.
- Чому ж вона рвалася на волю? Знайдіть і прочитайте ті рядки вірша, у яких найвиразніше передано її прагнення до волі.
5. Виховний момент. Бесіда « Як ви вчините, якщо побачите, що хтось кривдить пташку?»
6. Робота в групах. Склавши розсипні прислів’я. Визначають головну думку вірша.
7. Читання в особах.
- З яким почуттям треба читати слова хлопчика, пташки?
8. Творча робота. Продовжте думку хлопчика: Моя рука…
( насипле зерен, посадить квітку, деревце).
VII. Фіз.хв. Гра «Пташки і кіт».
Сірий котик спить на лаві
Серед нашого двора,
Прилетіли пташенята
Та як крикнуть раптом « Кра».
VIII. Робота над віршем Д. Павличка «Мрія».
1. Самостійне читання вірша.
- Від імені кого ведеться ця розмова?
- Яка мрія хлопчика?
2. Повторне читання вголос «ланцюжком».
- Кого хлопчик хоче поселити на хаті?
- Чи сподобалася вам мрія хлопчика? Чим?
3. Авторське крісло «Моя мрія».
IX. Підсумок уроку.
Ось і настав час підбити підсумки нашого уроку.
- Чи збагатили ви свої знання під час уроку?
- Що найбільше сподобалося?
- Де виникали труднощі?
Я дуже вдячна вам за ваші відповіді, за вашу працю. Нехай у ваших очах завжди сяє вогник добра, радості, милосердя. Хай ваші мрії здійсняться.
X. Домашнє завдання.
Вивчити вірш напам’ять ( за вибором), знайти і підготувати поезію Павличка, яку до цього часу не читали , 3-4 рівень скласти кросворд.
Рефлексія.
А якби я вам запропонувала одним із кольорів намалювати
урок , який би колір ви обрали і чому?
І на завершення хочу сказати, що наш народ знає Д. Павличка не лише як поета, а як і пісняра. Його вірші надзвичайно мелодійні, пісенні. Це і «Впали роси на покоси», «Лелеченьки», « Два кольори», яка стала вже народною.
Послухайте і ви цю пісню.
Література
1. Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. – К.: Видавництво А.С.К.,2006
2. Киричук О.І Виховання в учнів інтересу до навчання. – К.,1986
3. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи. – Х.: видавнича група» «Основа»,
2006.- Б- ка журнал «Початкове навчання».
4. Морська Я.Ф. Нестандартні уроки. Методичний посібник для вчителів початкових класів- Тернопіль: МТ «Мальва – ОСО», 1998
Тема. Леся Українка. «Біда навчить»( продовження).
Складання плану казки
Мета: викликати у дітей інтерес до творчості Л.Українки; на основі змісту казки поглиблювати уявлення про етику людських стосунків; визначити повчальний характер казки; формувати комунікативну компетентність; виробляти вміння вести діалог у парі, групі, вступати в дискусію з проблемних питань твору; узагальнювати , систематизувати знання та робити висновки; розвивати вміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, висловлювати своє ставлення до героїв казки; розвивати навички виразно читати, читати за особами , складати план, вміння переказувати; стежити за чіткістю та логічністю відповідей на запитання; виховувати інтерес до народної мудрості; формувати ціннісне ставлення до людей.
Обладнання: картки для групової роботи, слова – анаграми,маски для акторської майстерності, горобчики – Толерантіки, кулька, прислів’я, ілюстрація горобчика, мікрофон,картки з прислів'ям.
Тип уроку – урок осмислення знань , формування на їх основі необхідних умінь і навичок.
Міжпредметні зв’язки: етика, народознавство,природознавство, українська мова.
Методи і прийоми: інтерактивні вправи, робота в групах, парах,ігри, творча лабораторія, торбинка запитань, бесіда .
Хід уроку
I.Мотиваційний етап
1. Психологічна налаштованість
Вступне слово вчителя
Прошу діти, підійміться
Одне одному всміхніться
Бо усміхнена людина –
Це здоров’я половина.
Поверніться до гостей,
Привітайте їх посмішкою.
Бо щоб добре працювати
Треба гарний настрій мати.
Вітання учнів
Добрий день!
У добрий час!
Радо ми вітаємо Вас!
З миром зустрічаємо
Щастя вам бажаємо
2. Актуалізація опорних знань
Сподіваюсь, що ми зуміємо створити на уроці ситуацію успіху.
Фронтальне опитування
- Діти, хто нагадає , з твором якого автора ми ознайомилися на минулому уроці , і що це за твір?
- Цей твір за жанром? (казка)Чому?( захопливе оповідання про вигадані події, які сприймаються, як реальність)
- Пригадайте , з ким зустрічався горобчик?
- З якою інтонацією треба читати слова : курки- доброзичливо, заклопотано,зозулі-насмішкувато, байдуже, бузько – сердито,гава – співчутливо, сова – зверхньо, сорока- білобока –скрекотала швидко, крук – повчально, поважно.
Перевірка домашнього завдання.
Отож, проявіть свої творчі здібності, покажіть , як ви готувались до уроку в группах
.
Технологія «Акторська майстерність»( учні високого рівня)
Інсценізація уривка казки.
Читання в особах ( учні достатнього і середнього рівня)
Стислий переказ ( за вибором)
-Діти, дякуємо вам за презентації ваших робіт, ви плідно попрацювали над підготовкою до уроку.
II. Цілевизначення і планування
1. Оголошення теми і мети уроку.
-Сьогодні ми продовжуємо працювати над темою « Мудрим ніхто не народився , а навчився».Прочитаємо кінцівку казки Лесі Українки «Біда навчить»і дізнаємося, чим закінчилась історія про горобчика, чи знайшов він того, хто навчить його розуму. Складемо характеристику головного героя і спробуємо зрозуміти, чого хотіла навчити читачів авторка. Попрацюємо з прислів’ями. Сьогодні на нас чекає різноманітна й цікава робота. Я очікую від вас плідної праці. Сподіваюся, що ви будете активним, дружними,творчо працюватимете.
2. Вправа «Очікування»
- Чого ви очікуєте від уроку? Продовжіть вислів «Цей урок навчить мене..»
Читання деформованих речень
Поважати своїх думку товаришів
Визначати твору думку головну
характеристику Давати казки героям
Співпрацювати в арпі, ругпі
Творчо мислення розвивати
читати Виразно
III. Опрацювання нового матеріалу
- А зараз продовжимо роботу над казкою.
-Послухайте кінцівку казки і дайте відповідь на таке запитання : «Що примусило горобчика замислитися над життям і змінитися?»(Біда- лихо – горе)
Робота з підручником
Первинне читання підготовленими учнями.
Словникова скарбничка
Засмутився- зажурився, обридло – надоїло, не зоглядівся- не помітив, клуня – комора, уславився – прославився, статкує – хазяйнує( поєднати слова)
Фізкультхвилинка
- Крильця пташки розправляють,
Їх до сонця підіймають.
Потім можна політати
І комашок поганяти.
На галявину злетілись,
Там зернят вони наїлись.
Потім знову полетіли,
У гніздечка хутко сіли.
Повторне читання кінцівки мовчки
Робота в групах ( скласти цитатний план казки, доповнюючи речення на картці)
Підготуйтеся до «торбинки запитань»
Торбинка запитань
Робота над змістом казки
Робота в парах «Збагачуйся народною мудрістю»
- Відшукайте в казці прислів’я , початок яких вказаний у вас на картці , зазначте героя твору, якому належать ці слова.
Робота над головною думкою казки
- Яке з прислів'їв, вжитих у казці, співзвучні з головною думкою?
(Поки біди не знатимеш – розуму не матимеш)
- Як ви розумієте це прислів'я?( Наші помилки змушують нас замислюватися над життям, вчитися нового, краще думати)
- Як ви думаєте, горобчик є позитивним чи негативним героєм? Чому?
-Чому горобчик так змінився?
Давайте складемо характеристику головному герою казки.
Складання характеристики горобчику( анаграми)
Розташувати вибрані риси у тій послідовності, як змінювався горобчик.( Дурненький, задеркуватий, безтурботний, спостережливий, мудрий, хазяйновитий)
Хвилинка – цікавинка
IV. Рефлексивно – оцінювальний етап
Гра «Незакінчені речення» в поєднанні з методом «Мікрофон»
Продовжіть думку: «Казка навчає цінувати розсудливість, ( розум, бажання вчитися, доброту, працьовитість, толерантність)
- Що в ній засуджує автор?( Легковажність, нерозумність, байдужість, лінь)
- Чи ми маємо право засуджувати життєву позицію іншої людини? Але ми можемо людині допомогти й підказати , дати пораду.
- Завітаймо до творчої лабораторії і станьмо авторами вірша – поради.
Творча лабораторія
У житті не байдикуй,
А багато ти …(працюй).
Розумом ти не хвались,
А знаннями… (поділись).
Вкрасти- значить нагрішити,
Люди! Так не можна ..(жити).
Хліб й до хліба зароби,
І не матимеш ..(біди).
Не хвалися ти пихатістю,
А ділися з іншим …(радістю)
Усім , хто просить , - допомагай,
І носа вверх не …(задирай).
Не будь ніколи ти байдужим.
А краще стань сміливим й ..(дужим)
Якщо попросять- помагай,
І правил цих..(не забувай)
Рефлексія
-Чи виправдалися ваші очікування?
Продовжіть фрази:
- Сьогодні на уроці я дізнався..
- Найкраще мені вдалося..
- Сьогодні на уроці я навчився..
- Я поділюся вдома з батьками..
Оцінювання
Оцініть свою роботу на уроці:
Ви працювали недостатньо старанно- руки вгору,
Ви працювали добре – руки до плечей
Ви працювали чудово – аплодуємо.
Оцінювання дітей.
Домашнє завдання
Середній рівень: виразно читати,вміти ставити запитання до змісту казки та давати відповіді на них.
Достатній рівень: стисло переказувати.
Високий рівень: написати невеличкий твір – міркування на тему»Чого навчила мене казка?»
Вправа «Емоційна хвиля»
Діти, шановні гості , а чи не хотіли б ви покращити свою життєву позицію, облишити одну із своїх рис характеру.Сьогодні у всіх нас є така чудова нагода. До вас завітав горобчик – Толерантік, який на своїх крилах віднесе у Всесвіт ваші сумніви , щодо характеру вашої особистості.( Присутні пишуть на крилах горобчика з оригамі свої негативні риси характеру. Ці горобчики всі гуртом запускаємо на перерві на гелевій кулі у Всесвіт)
Тема. Випускний бал
Мета: створення святкової атмосфери і позитивних емоцій у присутніх на святі; згуртувати дитячий колектив та батьків через спільну діяльність; виховати повагу до старших та вдячності до вчителів; формувати ціннісне ставлення до людей.
Обладнання: кульки, емблеми-випускника,плакат,костюм Звіздара, ноутбук, колонки, зірочки, зерно.
Хід заходу
Вчитель. Доброго дня, дорогі наші батьки, вчителі та шановні гості! Ми раді вас вітати у цій залі .Сьогодні у нас найрадісніший та найсумніший день. Радісний , тому що за чотири роки діти багато чого навчилися , багато дізналися.
Попереду літо, канікули і відпочинок. А сумний, тому що доводиться розлучатися.
Із нагоди закінчення початкової школи , зустрічайте винуватців цієї події.
Злинь же, музико, в небо гучніше,
В добру пору лунай, в добрий час
Вище голови, йдіть веселіше,
Бо усі вже чекають на вас!
(Під звуки музики , парами заходять випускники)
Учні. 1.Хай музика лунає дзвінко
І тоне в квітах урочистий зал
Ми починаємо наш перший випускний бал (всі)
2. День чарівний , справжнє диво,
В залі усмішок багато.
В залі людно і красиво,
Бо у нас сьогодні свято.
3. Швидко роки промайнули,
Разом будемо тужити,
Та про все, що вже минуло,
Можна сміло говорити.
4. Про школярські наші будні,
Про чотири роки,
Про такі несмілі, трудні
Наші перші кроки.
5. І про те , як на уроках
Зовсім не сиділось.
І задачі розв’язати
Чомусь не хотілось.
6. І не слухалися букви,
Плутались в диктанті,-
Невтішними тоді були
У нас результати.
7. Ми всі закінчили 4 свій клас
І старше життя чекає на нас
Але ми сьогодні , в останнє свято
Велике «спасибі» повинні сказати
Усім вчителям в урочистий цей час
За те, що навчали ви добре всіх нас!
8. О час ,Ти зупинися трішки!
Дитячих вуст послухай, зачекай!
Ти ще устигнеш виробити зморшки,
Ти вчителям щасливу долю дай.
9. І в день такий урочистий, святковий
Дозвольте вашу працю вшанувати,
І квіти вам від всього серця подарувати
(Дарують вчителям квіти)
10. В нас у школі є директор
Що прийшов нас привітати
І для цього ми повинні
Радо слово їй надати.
11. Ви нам для навчання умови створили
Ремонт капітальний у школі зробили
Завжди ви звертали велику увагу
На наші екскурсії, свята , розваги
За те, що були ви уважні до нас
Вам квіти дарує сьогодні наш клас.
(Слово для привітання надається директору школи).
Пісня « Рідна школа»
Вчитель. А щоб ви не сумували наші діти , гуморески вам приготували.
Сценка «5 клас»
Батько каже своєму синові : « Якщо ти перейдеш в 5 клас, то я куплю тобі велосипед»
Минув час.
- Ну , що , сину, перейшов в 5 клас.
- Перейшов. А ти купив мені велосипед.
- Вибач, сину, я пожартував.
- Та і я пожартував, я не перейшов до 5 класу.
Гумореска «Щоденник»
Вова в класі , коло дошки
Завдання не знав ні трошки.
Невеселий, як ніколи, повертався із школи.
«Треба двійку приховати ,
Щоб не знали мама й тато.
А як виправлю на десять,
Можна буде показати».
У сараї – там де дрова,
Заховав щоденник Вова.
Заховав і в двір побіг
До однолітків своїх.
А назавтра вчитель знову
Викликав до дошки Вову.
Ну, а Вова коло дошки
Завдання не знав нітрошки!
І вчорашнього не знає,
Ще й щоденника не має..
І до школи мама Вови
Розхвильована прийшла,
Бо в сараї там, де дрова,
Двійку Вовину знайшла.
Жартівлива інсценізація пісні
Дівчинка. А я дівчинка красива
З щирим серцем , не спесива
На «відмінно» я учуся
І контрольних не боюся.
Хлопчик. Добрий день, Наталочко!
Дівчинка. А , це ти, Іване! Знову двійку заробив?
Хлопчик. Заробив. Слухай , Наталочко. Сідай сьогодні зі мною за одну парту.
Дівчинка. Ні , не сяду! Я знаю, чого тобі треба, списати у мене контрольну роботу.
-Ой, мій милий не ходить до школи
І домашнє завдання не вчить він ніколи.
Хлопчик. Буду вчить, милая(двічі)
Я не буду лінуватись
Моя чорнобривая.
Дівчина. А я милого навчу
Хворостину об нього зламаю!
Буду тебе бити, буду тебе вчити,
Бо з тобою по вулиці соромно ходити.
Вчитель. Дорогі випускники! Упродовж усього навчання у школі і батьки прищеплювали вам любов до книги, до рідної мови, до України. Тож подякуємо батькам, які разом з вами ходили до школи, жили нашими бідами і радощами, разом з вами переживали, раділи, вчилися, пізнавали світ, відкривали
нові таємниці знань.
Учні. 1. У цей святковий і чудовий день
Ми даруєм Вам море пісень.
Нехай Вам сонце ллє тепло до ніг.
Радості Вам , щастя і здоров’я
На роки, на довгий – довгий вік.
2. Бо без батьків чого ми в світі варті?
Без маминої ласки і тепла?
Без батьківської строгості і жарту?
Без нашого родинного тепла?
Вони ж нас ,як пташат , в гнізді зростили.
Давали дітям раду, як могли,
І в наших душах сонце засвітили
І крила для польоту нам дали.
Всі випускники разом.
Хай на Вас із неба падає
Любові й щастя зорепад.
За все ми вдячні Вам без ліку.
Спасибі ніжне й велике.( Зорепад)
Пісня « Батьки мої»
Вчитель. Шануйте батька й матір. Що дали вам життя й любов навіки. А ви батьки, благословіть своїх дітей.
Батьки. Сини і дочки , наші рідні діти,
Ось час настав зробити крок вперед.
Ви стали старші, стали розумніші,
У добрий час благословляєм вас.
Сієм сьогодні зерном ваговитим,
В житті, щоб були завжди працьовиті,
Мали лиш шану й повагу людей,
Радо всміхався кожен вам день.
Увага іспити для батьків
1. Як називається універсальний шкільний предмет, який крім прямого призначення може замінити парасольку, м’яч, стільчик і ще багато іншого? ( Портфель)
2. Цим словом можна назвати і вчителів , і учнів, і лікарів?(Черговий)
3. Як називається розпорядник шкільного життя, якому підкоряється сам директор? ( Дзвінок)
4. Заклад , куди приймають неписемних ?( Школа)
5. Бувають усні, письмові. Якщо їх не виконати можна отримати двійку.ви іноді їх перевіряєте.( Завдання)
Молодці, ви гідно впорались з іспитами і переходите до 5 класу.
Учні. 1. А хто у школі заміняв нам батьків?
Ну, звісно, перша вчителька.
Учителько найперша, рідна,
Ну як Вам не дякувать в цей час.
За те , що розум , щедрість, вміння.
Все віддавали Ви для нас.
2. Пробач за все нас, вчителько – матусю
Що іноді ми неслухняні були.
Та ми ж тебе любили до безтями
Любили так ,як тільки вміли ми.
Вчитель. Дорогі діти! Сьогодні у вас незвичайний день – прощання з початковою школою. Чотири роки ми з вами разом піднімалися першими східцями Країни Знань. Вчилися читати, писати, рахувати, дружити, жити за правилами рідного шкільного дому. Непростими були чотири перші шкільні вершини. Хто стрімко і рвучко піднімався до них , хто довго і невпевнено долав перешкоди на шляху, відчуваючи чиюсь допомогу.
І ось сьогодні називають вас таким вагомим словом «випускники». Нехай буде безхмарним ваше життя, навчання легким, доля щасливою на своїй квітучій землі, поміж рідних людей.
Пісня « Перша вчителька»
Вчитель. Всі 4 роки ви були під моїм крилом, ділилися зі мною своїми радостями і печалями.А тепер , як не сумно , ви лините від мене. Та все ж ви будете не одні. Ваш майбутній класний керівник…….поведе вас нелегкими стежками шкільного житття.
Я хочу передати в надійні руки класному керівнику майбутніх п'ятикласників. Трішечки непосидючих, галасливих, проте щирих випускників 4 класу. Згідно акту передачі. Ви отримуєте : 4 дівчинки, 4 хлопчика, середній зріст 130см, середня вага 30 кг . Улюблений урок – фізкультура.Улюблений день тижня – неділя. Особливі
прикмети: люблять бігати, битися, пожартувати, дні народження відзначати.Загальний настрій – веселий.
Протягом 4 років клас експлуатувався у відповідності з вимогами Міністерства Освіти та адміністрації Томашгородської ЗОШ №3. Діти витримали перевірки комісій, показали відмінні відкриті уроки, здали ДПА за курс початкової школи і можуть вивчати предмети наступного ступеня освіти.
Вам особисто пропоную цукерки, щоб підсолоджувати тяжкі хвилини.Іграшки для заспокоєння плаксивих. Йод і зеленку для лікування розбитих колін.Корвалол для підтримки здоров’я.
(Виступ класного керівника)
Вчитель. Увага випускники! Для оголошення клятви п'ятикласника стояти струнко!
Всі. Вступаючи в ряди учнів середньої ланки , урочисто клянемось:
1.Біля дошки стояти , як кращий воротар, не пропускати жодного питання.
2. Не доводити вчителів до температури кипіння.
3. Бути швидкими і стрімкими, але не перевищувати швидкість 5 км/год при пересуванні по шкільних коридорах.
4. Витягати з вчителів не жили, вичавлювати не піт, а міцні і точні знання.
5. Плавати тільки на «добре» і «відмінно» у морі знань, пірнаючи до самої глибини.
6.Бути гідним своїх вчителів.
Клянемося!Клянемося! Клянемося!
Учні. 1.Час пролетів , немов на крилах.
З малих , смішних і вередливих
Ми стали гарні і вродливі
І виросли усім на диво.
2. Чотири роки разом – так приємно
І ось прощання – це вже певно,
Що ждуть канікули і літо.
Прощай, дитинство, краще в світі!
Тож хочеться, щоб п'ятий класс
Таким же рідним був для нас.
3. Дружба і злагода що панували.
І вчитися допомагали.
Як добре, що сьогодні з нами
Учителі, і тата, й мами.
Ми ж не дорослі, ми ще діти,
Хоч нас так важко зрозуміти.
Радійте з нами, ми щасливі!
4. Чотири роки школи за плечима.
У кожного свої надії.
Фантазії і добрі мрії.
Стелися нам, дорога ясна.
Весела, довга і прекрасна,
В здоров’ї добрім, в мирі, в дружбі,
На цій шкільній нелегкій службі.
(Звучить тиха музика. На сцену виходить дівчинка з кульками)
- Тих то?
- Я –ваше дитинство. Сьогодні я залишаю вас.
- Почекай, не йди. Залишись ще трохи.
- Не хвилюйтеся. Я приходитиму до вас у снах.
- Ми тебе ніколи не забудемо.
-Прощавайте!!!
(Дівчинка віддає кульки)
Всі разом. Прощавай, маленька країна дитинства!
Учениця. Нам кажуть всі слова напутні,
І побажання в добрий час.
Яке чекає нас майбутнє ?
Звіздар нехай розкаже нам.
Звіздар.Слухайте, що чекає вас у майбутньому. Всі учні перейдуть до 5 класу. 2030 р.приходить весна , у газетах ми ваші прочитаємо імена.
Рома – господарем став автопарку.Ось тільки з бензином , як завжди запарка.
Анна Царук – директор школи цієї.
Орест ваш став дорогим адвокатом. Він за кордоном разом з братом.
Зоряна відкриє своє ательє.
Катя в Парижі на конкурсі танців . Вбила витонченністю всіх іноземців.
Андрій, що такий тихий і похмурий. Тепер депутат Державної Думи.
Юліана – лікар кажуть від Бога.
Влад- будівельник у нас. Він будує будинки для людей – просто клас.
Вчитель. Що ж подорож по сходах знань у початковій школі підходить до кінця.
Любі діти на прощання-
Мої сердечні побажання
Хай вам сонце сміється, і наука хай дається
Хай щастить вам діти, всюди!
Хай ростуть з вас гарні люди!
Немає коментарів:
Дописати коментар